Saturday, November 17, 2007

أصل الحكاية ما تضحكش

بيني وبينك سور ورا سور
وانا لا مارد ولا عصفور
في إيدي عود قوال وجسور
وصبحت انا في العشق مثل
البحر بيضحك ليه
وانا نازله ادلع املا القلل
البحر غضبان ما بيضحكش
أصل الحكاية ما تضحكش
البحر جرحه ما بيدبلش
وجرحنا ولا عمره دبل
مساكين بنضحك من البلوة
زي الديوك و الروح حلوة
سارقاها من السكين حموة
و لسة جوا القلب أمل
قللنا فخارها إناوي
بتقول حكاوي و غناوي

يا قلة الذل أنا ناوي
ما شرب و لو في المية عسل
والبحر بيضحك ليه … ليه
وانا نازلة ادلع املا القلل

ياما ملينا وملينا
لغيرنا وعطشنا ساقينا
صابرين وبحر ما يروينا
شايلين بدال العلة علل

والبحر بيضحك ليه … ليه
وانا نازلة ادلع املا القلل
في بالي ياما وعلى بالي
واللي بيعشق ما يبالي
ما يهمنيش من عزالي
يا حلوة لو مرسالي وصل
والبحر بيضحك ليه ليه
وانا نازلة ادلع املا القلل
بيني وبينك سور ورا سور
وانا لا مارد ولا عصفور
في إيدي عود قوال وجسور
وصبحت انا في العشق مثل
والبحر بيضحك ليه
وانا نازله ادلع املا القلل


كلمات الشاعرنجيب سرور

9 comments:

اسامة يس said...

جميله الكلمات للشاعر الفيلسوف الشعبي احمد فؤاد نجم...

بصدق اني كان نفسي اقرأ الكلمات لان كتير كان بيعدي عليه جمل ومخدش بالي من المعنى .... وانا بسمع القصيدة


اختي الكريمة / فريدة
شكرا على هذا البوست الجميل
دمت بكل ود..
خالص تحياتي

بحلم said...
This comment has been removed by the author.
بحلم said...

حبيبتي أنا آسفة بس يعز عليا الراجل يتظلم حيا وميتا..القصيدة للرائع الحراّق نجيب سرور وليس أحمد فؤاد نجم
والقصيدة من أجمل القصائد اللي بحبها/بحسها له
لذلك تقبلي تحياتي لاختيارك ، وعتابي علي نسيان اسم الشاعر الراحل

كريم بهي said...

اااه فعلا
ماتضحكش

ميرسى فريدة على البوست الرقيق دا

اتمنى تكونى بخير وسلام
كريم بهي

فريدة... said...

استاذ اسامة

شكرا لذوقك زكرمك

كل الود والتحية ايها الزائر الكريم

فريدة... said...

اسفة يا ست البنات

خطأ ناتج عن جهلى

اسفة يا ست البنات حقيقي لك بعد اسفى لصاحب الكلمات الرائع حقا نجيب سرور

فينك امبارح؟

:)
بحبك

فريدة... said...

كريم

ازيك؟
يارب تكون بخير
انا الحمد لله بخير

وحقا
اصلها ما تضحكش

تحياتى

ياكريم
اسم وصفة
:)

سابرينا said...

عارفه أول بيتين فقط..لم أتخيل ان البحر بيضحك ليه بقيه القصيده
ميرسي علي ذووووووقك الحلو!

فريدة... said...

وعلي ذوقك انت كمان

شكرا

:)