Monday, February 11, 2008

وداع

قلت لها: وصلتنى رسالة اليوم على هاتفى الجوال احب ان اطلعكى عليها مع انى لا ارى ان لها -الرسالة- اى محل من الاعراب وانا معكى و... انت هنا
ابتسمت ..مر زمن طويل من اخر مرة استطاع وجهها الحبيب ان ينير الدنيا ببتسامته الحقيقية الخالية من الالم
نظرت لى وقالت
ليه؟ ........ قوليها
ذكرتنى بملامح صغيرتها عندما تسالنى ان احكي لها عن قطنا الصغير وتحولت انا بالتالى لطفلة تقف بجوار فراشها
فتحت الجوال وبحثت عنها وقلت لها : تقول الرسالة قال الامام ابن حنبل :اذا كان كل شيء بقضائه وقدره .......فالحزن لماذا؟
فنظرت لى وعينيها تلمعان
قلت لها: ارأيتى؟ ................. انت حزينة؟
اغمضت عينيها ومازالت ابتسامتها التى اصبحت اعمق واشارت لي بحركة راسها: يقينا...لا
فبتسمت وقلت لها عرفتى ليه هى جملة جميلة ليس لها محل من الاعراب وانا معكى انت .... وانت هنا

جزى الله من شاركتنى ذلك الاحساس بطفولتنا البكر على كبرى سنى وسنها هناك حيث كننا وكانت الحقيقة خير الجزاء ورحمها رحمة واسعة
حقيقي شكرا
وشكر خاص لمن ارسلت لى الرسالة

20 comments:

Camellia Hussein said...

.......
فلماذا الحزن
الله علي عمق مشاركة الاحساس اللي بينكم
ربنا يرحمها ويرحمنا جميعا يارب
مش عارفة اتكلم حقيقي
واصلني احساس دافي اوي بس مش عارفة اتكلم

فريدة... said...

ربنا يكرمك

:)

تعليق حلو وصادق

تحياتى وكل الود

كريم بهي said...

دلوقت بس
عرفت ليه قولتيلى
كنت محتاجة البوست بتاع اعلان الجمهورية

انتى انسانة عظيمة
احساسك وجعنى اوى
مش عارف ليه
تحياتى
ومش عارف اعبر لاول مرة

الأغاني للرأفتاني said...

ايه الاخبار يا فريده
ربنا يزيدك روعه ودفئ مشاعر
ويخفف عنك اى احساس بالحزن

محمد طلبة رضوان said...

لطيفة
(مش البوست طبعا)

Anonymous said...

الحزن
أن ياتي العيد وأنا وحدي ,,,, وأن يأتي الربيع وأنا وحدي ,,,, وأن تهطل الأمطار وأنا وحدي ,,,, وأن يطرق الحنين بابي وأنا وحدي ,,,, وأن يمضي بي أجل العمر وانا وحدي ,,,,
*أحمد فريد*

فريدة... said...

كريم

ربنا يكرمك يا انسان

هقول ايه بس انسان

تحياتى وكثير من امتنان

فريدة... said...

وانت كمان يا رافت
فووووووووووول يارب

اخبارك انت؟
انا الحمد لله عيشاها بكل عنفها

يارب تطمنى عليك
وحقيقي حسة ان المدونة نفسها مبسوطة بمرورك الطيب

تحياتي

فريدة... said...

حلو انها عجبتك يا طلبة

وباارب اشوفك بكرة

فريدة... said...

احمد فريد

عجزة عن وصف احساسي بتعليقك

هادء وفى نفس الوت فى الصميم

شكرا حقيقي شكرا

الفارس الملثم said...

بالتاكيد كل شئ يخضع لقضاء الله وقدره ..

لكن رغم ذلك هناك نفوس الحزن زرع في اعماقها فصار جزء لا يتجزء من مكنونها ويكون انتزاع نبتة الحزن تلك ضرب من المحال

احساسك قوي واتمني لكي الاستمرار في الكتابة

تقبلي مروري

كرياكو said...

وداع
جميل اوى


تمنياتى لكى بتغلب على تلك الاحزان والخروج منها

ومستنى البوست الجديد يكون فية شوياة من التفائل

استراحة محمد said...

كل اللى اقدر اقوله عبرتى عن اللى جواكى صح
اتمنى زيارة مدونتى
mobkhat.blogspot.com

فريدة... said...

الفارس الملثم

الحزن

مرور طيب شكرا

تحياتى

فريدة... said...

كرياكو

ازيك ؟

:)

انا بخير يا انسان ان شاء الله

اثقلت عليكم

تحياتى

فريدة... said...

mohamed

شكرا
:)

ان شاء الله

بحلم said...

فريدة انتي فين بقي

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
محمد العدوي said...

بصي .. هو ايه

مش عارف . بس بعني الدنيا هنا في المدونة مليانة روح .. كأنها من الجنة ..


كل الود

فريدة... said...

لان روحك حلوة

ربنا يعزك يا محمد يا ذووووووووووووق
:)
تحياتى