Saturday, August 21, 2010

الدنيا تستحيل لابيضها الشاحب .. فجأة

4 comments:

مروة said...

حلو قوي عنوانك
لما قريته افتكرته جزء من الأغنية
ولما سمعتها وشفتها، حسيت عنوانك مُعبِر جدًا عن حالة البطلة في اللقطة قبل الأخيرة
العين الـ"مطروفة" المغمضة ومش شايفة غير ضباب أبيض
هي لحظة بتحصل فجأة وساعتها مش بيبقى الأبيض مرادف للصفاء والوضوح، بالعكس بيبقى حجاب قوي رغم شحوبه مانع النور يوصل لعيونا المغمضة
..
شوقتيني أكتر لإني أشوف الفيلم
دمتي الـ..فريدة

فريدة... said...

حسة علي قد ماالشمعة بتنور ممكن تنطفي فجأه لو اللى حوليها ماحموهاش من الهوء
حسة انى زيها
بردانه
ومش قدرة انور

عرفة
بحب نفسي لما بحاول اشفني بعيون ناس معينه
وبخاف مني لما بعاملني
بكتشف اني صادمة
ساعة ما بنطفي بتفاجأ باني بنطفي بسرعة وبوضوح لدرجة اني بحس اني خرجت مني وشيفة الشحوب الثقيل الغامق وانا بغرق فيه

بس كده

انا اسفة لو تقلت
:)
السماح

العين الجارية said...

جميلة أوى كلماتها

"كأننا واحشينه مع اننا عايشنه"

كبيرة أوى كلمة الخوف دى...عارفة بحس ان فى خوف فعلا بنحتاجه و بنخاف أحسن يضيع مننا وفى خوف تانى بنخاف منه


الخوف اللى بنحتاجه وبنخاق أحسن يضيع مننا هو خوف بيزقنا لمنطقة الأمان
ساعات تبقى خايفة انك لما تيجى تنامى بالليل تبقى قلقانة فخوفك ده يخليكى تعملى كل حاجة تحسسك بالأمان فتدورى على الأمان فى الله ...الأمان فى احسان العمل فى راحة الضمير فى أى حاجة حلوة فيبقى الخوف هنا سبب فى الأمان وفقد النوع ده من الخوف هو فقد للأمان عشان كدة بنخاف أحسن نفقده


وفى خوف يخلينا خايفين نعيش خايفين نفرح خايفين نبقى بطبيعتنا خايفين نعامل الناس بطيبة خوف بيدفن الواحد مش بيحيه

مش عيب اننا نخاف لكن العيب فعلا ان خوفنا يقهرنا


الشجاعةان نسبة إيماننا إلى خوفنا تكون أكبر من الواحد

هنخاف هنخاف بس الشجاعة إن ايماننا هو اللى يغلب


ساعات الشموع من كتر الهوا فعلا بتنطفى وبيبقى شعور يوجع أوى لما الواحد يحس انه انطفى بس برضه فى شموع بتقدر تحتفظ بحرارة فتيلها وترجع تنور تانى ما تقلقيش لو حسيتى انك انطفيتى فجأة لأن أكيد جواكى حاجات جميلة تقدرى تنورى بيها تانى لنفسك ولغيرك

شكرا انك خلتينى أسمع الكلمات دى
وحاجة كان نفسى أقولهالك من شهر ونص أنا مرة كنت مضايقة جدا ودخلت على مدونتك وقلبت فيها وقريت حاجات كتير طبطبت على قلبى و خلتنى أعيط.. خرجت من عندك يومهاوأنا مرتاحة جدا...بجد شكرا يا فريدة
♥♥♥

وأسفة اذا كنت طولت
:)

فريدة... said...

ربنا يكرمك يا طيبة
انا مشعرفة اقول لك ايه
كلامك طيب زيك

جزاكي الله عني كل خير
فعلا شكرا