Friday, July 6, 2007

حين يغيب


هى اشياء ولكن مع فوضاويتها وتداخلها تكاد تخنق الحياة داخلي
فلاختنق
ماذا سينقص العالم باسره ان غدوت مجرد صورة
لا ولا حتى صورة
الصورة تلك الصفحة فى حياة كل منا التى يعود لها كل فترة يتذكر محتواها
فما الداعى ان اكونها اذا كانت امنياتى لا تتعدى النسيان
فليكن النسيان وصيتى
فلتغدوا كل لحظات الحياه لا شيء
كل جميل سيتبخر هذه امنيه ربما تكون الحل
هذا العجز امام الاحساس بالاشياء
هذا الاجهاد المفرط
نوبات البكاء الشنيع بلا سبب الا اعتقادك انك بها ربما تجد السبيل لان تتحرر من اضطراب احساسك بالاشياء
تداعيات اليوم الكثيرة
تواجد البشر المزدحم
ضيق العقل بما يحمله من افكار ومبادء
الكون بكل ما فيه يصبح ضيق
كم هو شنيع ان لا تجد فيه مكان
ذلك التداخل الخانق
هذه العشوائية
لماذا؟
سؤال يراودنى من قرب
يخرج منى ليضيء اخر الممر المظلم الذى يحتوينى لاجد ان الاجابة ليست الا شيء واحد
المشكلة فى سعة ادراك كل مننا لذاته ولمن حوله
ماذا افعل لو انى لا استطيع ان استوعب كل هذا الخلط والتداخل
لحظات فقد السيطرة
انغلاق الروح دون الجميل
ضيق الصدر بكل شيء
فراغ الروح من الرغبة فى غدها
كل ذلك تنتجه طااااااقاتنا السالبة الحارقة لكل جميل فينا
حقا هى قادرة على ان تحول الجميل الى رمااااااااااد
فلاغدوا رمادا لحظتها
ربما الحق به ذلك الجميل ذلك الفقيد العزيز والصاحب المقرب والحبيب الطيب
لماذا حين تاتى اللحظات القاتمة فى الحياة لا يصحبنى معه فى رحلة ذهابه لماذا يتركنى اتجرع كل هذا الاحساس المر بالاشياء
حين يغيب عنى يغيب وجودى الذى احياه لاغدوا بلا وجود .... لاغدوا ذلك الالم الدائم الباحث عنه ........وربما عنى


اللوحة لبيكاسو

23 comments:

فريدة... said...

حقيقي انا وحده من الناس وقفة ورفض اتحرك فى اى حاجة وكل حاجة حسة بغضب من كل الناس لانى زى ما نقول كده حسة انى بغرق وبستغيث بالناس وهم من عبقريتهم فكرنى بشاور لهم بفرحة
انا خيفة من الأخر لانى ممكن اغرق فعلا
لانى قررت ابطل مشاورة لانهم مش فهمين وانا ما عنديش قدرة على ان اشرح اكثر من كده

تحياتى يا صدى الضوت

13-7-08

فريدة... said...

أكاد أقسم أن روحي تتوقف عن العمل مره أو مرتين يومي كلما تذكرت سكوتنا...

الساعة 7.10 م
7\11\2000

فريدة... said...

طول ما انا انسان ولى كياني وما عندنيش غرور ولا حب ظهور الدنيا مش هتنساني


من مسلسل عائلة شمس الحلقة 9
الساعة 10.54م
الخميس
4\12\2001

فريدة... said...

بالامس
في الحلم

سالني
"ايه الي بيحصل بعد ما النور يدخل قلبي"
اكتشفت بالأمس في حلمي اني احترفت الصمت
لاني سكت يمكن يكمل
لكن
.
.
.


23-8-2008

فريدة... said...

ما يقرب الشهر والنصف سألني اول ما اتقابلنا
انت فين؟
مع انه هو الى كان متغيب

اليوم انا الي عوزة اسأله من غير حتى ما اقبله
انت فين؟
مع اني انا الي بغيب


حقيقي احساس مختلف

24-8-2008

فريدة... said...

حادثتنى اليوم هى وزميلتها الأخري
يسألونى عن حالى واخباري
ويخبرونى بأى الأقسام صاروا اليها
قالت لها جزيتى عن اتصالك بي كل خير
فقالت كنت اتمنى ان اصل بكى من فترة ولكن اصابنى الخجل
فقلت لها بعتبار انى أختك الكبيرة ..... لو ينفع
وضحكنا

ثم انهت اتصالها وانا اقول له مع السلامة بقولها
مع السلامه يا حبيبتى
خرجت الكلمة على الاستحياء
فبتسمت ولحقتها حتى لا تتراجع
ربن يكرمك
خلى بالك من نفسك


شكرا يا آية

الأثنين 15-9-2008
الساعة 10 م

فريدة... said...

من غير كسوف


قولتي : أنا عشقاك .. أنا باعترف بهواك .. دنا من زمان عيزاك تبقى حبيب قلبي


من غير كسوف


سبتي الكلام يتقال .. معرفش ليه اتقال ! ..

كأنه كان موال بتردديه جنبي

مشيت وياكي للأخر .. أتاري أولِك أخر

عينيكي خدتني للحلم اللي مبيكملش

كلام خلى أحلامي تشوفني .. واشوفها قدامي


وهمتيني وخلاص مقدرش متكلمش

من غير كسوف

أيوة .. أنا مليت من كتر ماستنيت

وتعبت لمّا داريت إحساسي بعنيكي

من غير كسوف

إنتي اللي انا حبيت .. وعشقت واتمنيت

شلتك ف قلبي سنين

عمّال أخبيكي

مشيت وياكي للأخر .. أتاري أولِك أخر

عنيكي خدتني للحلم اللي مبيكملش

كلام خلى أحلامي تشوفني .. واشوفها قدامي

وهمتيني وخلاص .. مقدرش متكلمش



بحب منير من زمان

بامس في القطار مابين المحلة وطنطا

سمعتها على محمول واحد من طلبتي الأعزاء

عجبتني واخدتني الى حد كبير من الى كنت معاهم

وحبيت تقروها معي

بما اني سكتة بقالى زمن وشكلى هسكت كمان شوية

بس حبيت ادندن بيها هنا

فريدة مغامير



19-11-2008
القاهرة

فريدة... said...

في النص

الله يرحمة

وحقيقي يرحمنا احنا كمان

لكن عارف يقينى في الله ان اخرها خيييييييير

اخرها نور يا ايهاب
اخرها نور يا أحمد

لي طلبة هم اخواتى واصحابي وعئلتي التانيا
هما الدنيا
هم النور بس لو جينا على نفسنا احنا شوية وحميناهم شوية من .........

يمكن لما يلقونا جنبهم
ولما نلاقي احنا نفسنا بعضنا جنب بعضنا

حقيقي شيفي اخر الطريق نور
اول ما نبدأ نحوط على بعضنا
عشان ما يفضلش كل واحد مننا يلف لوحده فى دوامة

يمكن لو ايدي في ايدك نقدر نقرأ الى بيحصل صح
ونعمل الصح
ونبقي موجدين حقيقي وصح

كل التحية ليك يا احمد

كل الشكر لك يا ايهاب

شفت على ايديكم انتم الاتنين معبعض هنا نوووووووور

جزيتم عنى وعن الكل كل خير

تحياتي

فريدة... said...

تقريبا انتي اتأخرتي في الرسالة بس عرفتي تخليني احب النحت شوية

كلمات صاحب ابو جاد

شهادة كبييييييرة قوى
شكرا

10-12-2008
يوم عيد ملاد احمد حمدي

فريدة... said...

: بس نسيت اقولك علي ملحوظة عندك
تسمعي عن محمود الجوهري ؟
:دة مدرب منتخب مصر من فترة كبيرة في التسعينات
:كان بيتميز بأنة بيطلع الطاقات الي جو اللعيبة بتوع مصر حتي ومش الي جواهم كمان وكان بيتميز انو مقنع جداا علشان كدا في عصرة كنا بنلاعب اقوي فرق العالم وبنبقي احسن منها وبنخسر من الفرق الضعيفة جدا
انا من اول مشفتك بشبهك بية شوية

ربنا يكرمك

31-12-2009

فريدة... said...

تعرف يا محمد انك حالة فنية جميلة ومش كلام جرايد بس شيفاك حاجة كبيرة قوي بكرة ان شاء الله
ويمكن انت حاجة كبيرة من النهارده واحنا الى نظرنا تعبان

12-1-2009

فريدة... said...

ونس
Tuesday, December 16, 2008

اثناء تلك الفترة الماضية ومع ضيقي بتصرفات من حولى وقلقي على من احبهم واحترمهم وحالة الذهاب والأياب ما بين اركان الحياة في محاولات مستميتة لتسير الحياة بشكل سليم

شيء مجهد يكاد ان يحمل الواحد منا على الهذيان

وخاصتا حينما يحملك ايضا بالغضب فتأخذ فى الحديث عن السيء والمؤذي

لليلتين متتاليتين كانت فى احلامي

فى عز الضيق بالتصرفات الغير مسؤلة

كانت تقضي الليل بجانبي ترافقنى فى احلامي

تنبئني بما كان من الممكن ان تفعل لو انها حقا هنا فى هذه الدنيا

اراني فى قطار يطوف بي مسافات طويلة

اراه قطع الكثير من الطريق ومازال امامه الكثير

اراها تجلس على مقعدها به وتحجز لى مقعدا بجوارها

كلما مررت بها تنظر لي

"مش هاتيجى "

لم تكن كلمات تقال ولكنها نظرات تفهم فتجاب فأبتسم واقول لها فى وسط ركضي

"ثوانى وهكون معاكي"

اكمل حركتي فأري حفيديها امكث معهما قليلا لقضاء شؤن تجمعنا لااذكرها بل لا اعيها فى وسط الزحام

اتركهما لحظات واتحرك لمكان آخر مرورا بها فتكرر بعينها

"مش هتيجي"

واكرر

"ثوانى والله"

وادخل او اجذب لغرفة بهذا القطار فالتقي بطلبتى فى احد الأقسام نقضي بعض الوقت لقضاء شؤن تجمعنا

وهكذا ما بينهم وبين غيرهم وغيرهم ارانى فى ذهاب وإياب

وهي كلما نظرت لي تحمل سؤالها فأعاود التكرار في خجل

وكأنى بها تدرك وادرك انا ايضا معها اننا فى حلم وانها فرصة للألتقاء بيننا لا تعوض

لكن ما تهديه لي فى النهاية وبنظراتها التى تتحول مع الوقت من تعجب من يحبك لابتعادك او انشغالك عنه

لنظرت رضي وتقدير لما انت به مهتم

أصحوا من نومي دون ان اقبض على يدها التى كانت امامى او اجلس بجوارها واحكي لها

ومع ذلك اصحوا وانا مشبعة بأحساس رائع بالدفء

وكأنها جائت فقط لتقول لي انى على صواب ولو ان ما انا فيه يضيق علي فرص الألتحام بمن احب

يحملنى على ان اغيب حتي عن نفسي لابقي فى مضمار السباق لاكون ترس فى ماكينة كل ما تفعله هو محاولة حماية الحياة

فالأفعل

كنت اتسائل واكرر

حقيقي مش هقدر اعيش فى الدنيا بما فيها ؟

فجاءت هي تجيبنى بنظرات حانية

حتي لو منعك انشغالك بدورك فى هذه الحياة عن ان تحي الحياة ذاتها ففعلي

جائت وعهدي بها من يوم فراقنا انها دائما تأتى لى لتمثل رسالة ود وطمئنينة لروحي من الله

شكرا

حقيقي الحياة مليئة بالطيبة والأمل والنور

اصبحت احب الشدائد لانها تحملها على زيارتي

فريدة... said...

!!!انا قتلت ولا اتقتلت؟

لجنة كمياء
باقي للاعادة
اعدادي

13-1-2009

فريدة... said...

مرة اقترحت اقرأ علينا في مغامير تدوينة كنت بتكلم فيها عن الجميل اسمها يا كل معنى جميل سمعنا عليه لتكون تقدمه لفتح الكلام عن الجميل
وبعدها بدأنا نتكلم عن الجميل
كان كلام ممتع
وإذا بالحضري يتحدث عن أن ما كتبته هو إحساس بالانبهار يموت مع التكرار والملل
فيقول .... فريدة بتوصف أنبهارها بالجميل إلى ممكن ينتهي مع مرور الوقت لأنه خلاص بتكرره استوعبته او .. او ... او
أثارني جدا كلام الحضري ساعتها
يمكن كمان صدمني
يمكن لان الرأي دي للحضري بالذات إلى عارفه انه عارف الجمال ما هو
يمكن حسيت انه بيعترض على حاجة ... علي شيء .. على موقف
مش عرفة بس الأكيد أتصدمت فرفعت كفي طلبا للتعليق
وكان ردي كلام كثييييييييير عن إن الجميل ليس المبهر بس
هو عمل فني ناجح
الجميل حاجة بتسعي لها كثير عشان تحسها كل مرة
حاجة كل مرة بتشفها بشكل مختلف
كل مرة بتبقي عارف إنها قادرة على أن تعطيك
أن تأسرك
الجميل ما بينتهيش جماله
ولو بهرك مرة أو مرتين أو أكثر بس اعرف انه مش عمل ناجح كفاية عشان يفضل حي
لاااااااااااازم تمله
ساعتها كنت بتكلم وأنا حاسة أنى بيزيد الإحساس جوى مع كل كلمه
يمكن مش لحاجة سوى إني كنت اري الكلمات تصطف بمحاذاة بعضها لتكون إجابة أقف أمامها صامته مبتسمة وكأني وصلت للحقيقة لو كانت الحقيقة حاجة واحده
كانت إجابة لسؤال مزعج مسيطر على من زمان
كنت بسأل نفسي ديما انا بحس بالملل بشده لدرجة الانقطاع عن عمد عن الحاجة أو الحد إلى بعمله لفترة
بزهق من الناس والتعاملات والاماكن الى بكثف التعامل معها لفترة طويييييييييييلة
كان ديما عندي الخوف ده من اليوم الى اطلب فيه الأنقطاع بوضوح عن شريك العمر -ان وجد- لسبب واحد لن يقبله احد هو
انى حاسة بالملل
يوم كلمنا عن الجميل كان لكلام الحضري الصادم الفضل فى ان اجد الاجابة لهذا السؤال بعد ربنا طبعا
كانت اجابة واحدة
انا محتاجة ارتبط بعمل فني ناجح
اظل طوال الوقت ادور في فلكه
اناجي الجديد دائما فيه
الى هو مش جديد هو موجود لكن لان صاحبه حي قوى بيخليه متجدد ومختلف كل مرة
ومع ان ده زي ماناس كثير سيرونه صعب لكن لحظتها حسيت انى مطمنه جدا وانه بأذن الله موجود

تحياتي لحسن إلى خلاني اكتب كل ده

16-1-2009

فريدة... said...

الرفق

ما تفعله معي
7-2-2009

البرودة

أن تتساءل وأنت بين ثنايا اللقاء؟
...
يا تري فيه فراق؟
12-2-2009

احتياج

أن يكون أبوه طيبا .. زكيا .. لماحا .. متفاهما
هذا أمل

أن تكون أنت له أب
هذه حاجة
12-2-2009

وجود

أن تلتحم أرواح من حولك بروحك
فتصبح لهم ملجأ

كل وقت


الدعاء
أن تلجأ لله .. في سبيل ذلك الثمين
وهنا مازلت يا أخي مقصرة بحقك فسامحني وادعوا لي أن أسامحني
9-1-2009

فريدة... said...
This comment has been removed by the author.
فريدة... said...

هتعمل ايه لو نمت يوم وصحيت
بصيت وشفت نفسك فى المرايا بكيت
جواك سؤال تصرخ تقول انا مين انا مين
انا زى ما انا ولا اتقسمت اتنين وبعدين
وبعدين قول ياللى فى المرايا فهمنى ايه الحكاية
فرحان تعبان مرتاح
لما حاجات كتير فى حياتنا اتسببت فى حيرتنا
وادينا عايشين راضيين جايين ورايحين
هتعمل ايه لو نمت يوم وصحيت
ولقيت اقرب ماليك فى الدنيا مش حواليك
هو انت مين اللى عملت ده فيه كده فيه
مش انت ولا فى حد غمى عنيك وبعدين
بعدين قول ياللى فى المرايا فهمنى ايه الحكاية
فرحان تعبان مرتاح
لما حاجات كتير فى حياتنا اتسببت فى حيرتنا
وادينا عايشين راضيين جايين ورايحين

فريدة... said...

ابتسامة تشق لحاء قناعك الخشبي فتنزوي ملامح القسوة ضمن قطرات النور المنبثقة من بين تلك الشقوق
اقتضاب الروح وخشونة اللون وزجاجية العدسات كلها ملامح وجهك الهادر بنبضات قلبك المعتل
اللوم قاتم اللون خفيض الصوت عليل الوجود .. كلها سمات روح ترسمها فرشتك ... شكرا
سامحيني هكذا انجح في اغراقك في وحدتك .. هكذا احملهم علي الرحيل لتبدو الحياة اكثر قتامة بدونهم
حلم
ادفعك للحافة .. استسلمي
نعم تماما هكذا.. شكرا
>

فريدة... said...

نسيت أقولك ملحوظة غريبة حبتين
من كام يوم كنت بقرأ مدونتك لأول مرة تقريبا
امتعتني جدا جدا لدرجة اني قرأتها كلها
وفي النهاية انتبهت لاسمك
.
.
.
فريدة

محمود ع
23-1-2010

فريدة... said...

حين تصل في علاقة إلى التصريح لنفسك أنك تحب فلابد من خطوة تالية وإلا سينهار كل ما حولك.

اشراق - د. محمد العدوي

فريدة... said...

غنية خايف كون عشقتك وحبيتك، من مسرحية "سهرية" لزياد الرحباني

خايف كون عشقتك وحبيتك
ويكون الهوى رماني ببيتك
ونصير ليليه
نشتاق ليليه
وأسأل حالي كيف حبيتك

سرقوك العيون السود
يا قلب انتسى
يا قلبي اللي مش موعود
إلا بالأسى
غيروك وراحوا
غربوك وراحوا
فلوا تايرتاحوا
آخر هالمسا

مندور ع ليالي الحب
بعينيكِ وعيني
جايي من عينيكِ الغرب
هاللفته الهنيه
عم تبكي الأشعار
وناطرنا المشوار
خبرها شو صار
يا طير العشيه

مـن هـنــآآ


أختيارات العدوي

فريدة... said...

أحتاج لنفس عميق

أن أغماض عيني
علي استطيع أن أرتب تفاصيلي الماضية في صندوق الزمان المتقادم داخلي

اول لقاء لي بك سيدتي اصابتني شظية من تصادمنا الغير مرئي


في لقائي الأخير بك كنت تلك الكف الطيب التي ألحت في المسح علي راسي حتي أهدء

8-9-2010

فريدة... said...

اليوم قابل محمود عابد وعبد الله اخوه فريدة بنت عمي وشفت محمود بيسلم علي فريدة بحرارة ازي وهو بيحاول يعبر عن سعادته باللحظة واللقاء ... فريدة استغربت ده وسلمت وبعد شوية استاذنت من محمود وعبد الله ورحت لفريدة .. قلت لها محمود وعبد الله من اللي اتقبض عليهم في محمد محمود واتحولت قضاياهم لجنائي .. عشان كده كان بيسلم عليكي بكل الحميمية دي لانكم ولاد عم... محمود وعبد الله اخوه قضيتهم النظر فيها يوم السبت بعد بكرة هم ممن قبض عليهم في محمد محمود .... اما فريدة بنت عمي فهي ممن اعتدي عليهم بالضرب في مجلس الوزراء..... الجامد احساس الونس والحميمية اللي كان عند الاتنين وكأنهم حسوا انهم لقوا حد مر بالتجربة وحاسس نفس الآلم .. آلم الانتهاك .. وكأننا مهما قلنا احنا معاكم وحسين عمرنا ما هنكون كده فعلا .. انا صدقت ده اليوم وانا وقفة الموقف ده وحسة بالدفئ لآن اللي جمعهم حقيقة انتهاك لانسانيتك وانت بتقول كلمة حق في وش الظلم

10-10-2012