Saturday, July 14, 2007

تمثال وشاعر عيد ميلاده اليوم


حكاية تمثال حكيت لى مرتين بطريقتين مختلفتين فاليكم واليه
فى الندوة الوحيدة التى جلست فيها مستمعة للفنان النحات الدكتور عبد الهادى الوشاحى والتي قد مضى عليها ما يقرب من 5 سنوات ......
يااه عمر
المهم يومها كانت الندوة فى قصر الفنون وتحدث فيها هذا الفنان الذى اره فى اغلب ما يصدر عنه من تصرفات فنان حقيقى
كنت استمع لتلك التفاصيل الحياتية ...... تلك اللقطات السريعة التى اخذ يلخص فيها هذا الفنان حياته حتى وصل الى حكايته مع هذا التمثال وقال كما اتذكر طبعا
اثناء وجوده فى مرحلة الدراسة بكلية الفنون الجميلة وفى احد الأيام وهو مع زملاءه دخل عليهم الفنان الرائد الراحل جمال السجينى وقال لهم ان التمثال المطلوب منهم انجازه كمشروع فى هذه المحاضرة هو عبارة عن تمثال يحمل اسم برد وتركهم ورحل
اخذ يحكى د. الوشاحى لنا كيف ان هذا التكليف كان محير فلقد اكتفى استاذهم واستاذى ايضا بان يعطيهم كلمة واحدة فماذا يفعلون؟
لم يعطى لهم اى معطى اخر ترك لهم حرية اختيار طبيعة العمل وخامته وكل شيء ولكن ليحافظوا عليها تلك الكلمة .... برد
قرر د. الوشاحى ان ينحت تمثاله مستخدما خامة الخشب
المهم بداء هذا الطالب الذى غدا استاذا عبقريا فى مجاله ينحت هذا العمل ممثلا له فى صورة شخص نحيل يقف منحنى تكاد تحس بالرجفة التى تعتريه ويصلك من تلك الإستطالة الحادثة لأصابع يده لتغطى اكبر مساحة من هذا الجسد المرتعد ذلك الشعور .... برد
من الجميل انه مع هذا التصور البسيط جدا العميق جدا قيمالاستاذ الفنان جمال السجينى هذا العمل واعطى لهذا الطالب 100% كدرجة وهذا لم يحدث من قبل
هذه كانت الحكاية الأولى

اليكم الحكاية الثانية
دخلت متحف الفن المصري الحديث من سنة تقريبا وكان معى زميل عزيز
اخذنا نتجول فى البهو الموجودة فى الدور الأرضى لفترة وهناك قابلنا اعمال لعمالقة بحق اثروا مجال الفنون التشكلية فى مصر الحديثة
واثناء تجولنا بين الأعمال وقفنا امام تمثال للوشاحى صاحب الحكاية الأولى واختكم فريدة ما تتوصاش اخذت تتكلم عن العمل الذى يقفان امامه كثيرا مع العلم ان اعمال الوشاحى من الأعمال الجميلة جدا التى كنت كل مرة قبل ذلك اليوم اقف امامها متأملة ومكتفيه بان اقول انها جميلة
الحقيقة انى لم اكن مكتفيه بهذه الكلمة ولكن جمال
هذه الأعمال كان يجعلنى اقف امامها عاجزة عن الكلام تاركتا لها المجال لتحدثنى هي
والغريبة ان يومها لم اكتفى بتلك الكلمة ولكن
اخذت ولاول مرة احلل هذه الأعمال
وفى اثناء كلامى جاء ذكر تمثال الوشاحى برد
فأخبرت هذا الزميل ان هذا التمثال - برد - موجود فى هذا المتحف فى الدور الاول بعد الأرضى على اليسار.... اهتم هذا الأخ العزيز واعرب عن رغبته فى ان يرى هذا العمل وبالفعل بعد فترة توجهنا لمكان هذا التمثال بدون ان اوضح له ذلك فنحن نتحرك امام الأعمال فى المتحف بهدوء
بدأنا نصعد السلم واستمرت حركتنا الى ان .........
ونحن نتحرك فى ممرات الدور الأول وهو يسألنى عن مكان التمثال واجيبه انى لا اتذكر مكانه بالضبط
نحن نمشي وعند احدى المنعطفات ظهر التمثال امامنا واقف وكأنه كان ينتظرنا وقفت على يسار التمثال ووقف هو فى مواجهت التمثال وقف صامتا متأمل بأهتمام اقلقنى فشرعت اتحدث عن العمل كما فعلت مع ما سبق فإذا بحالة هذا الزميل تجبرنى على التزام الصمت احتراما لهذه الحالة التى صار اليها فتحركت خطوات بسيطة لاترك لهم المجال ليتكلم كل منهما للأخر..... خيل الى انهما كانا يعرف كل منهما الأخر وان الصدفة لعبت احد اجمل ادوارها بان جمعتهما معا فأثرت تركهما معا
ولكن لان هذا الرفيق كان – ومازال - انسان جميل الح ان يشركنى معهما فى الحديث الذى سوف تدركون بعد قليل انه حتى بعد هذه المحاولة كنت شيء زائدا فى عمل مكتمل فقد كان التقاء هذا الأخ مع هذا التمثال عمل مكتمل
المهم هذا الأخ العزيز عندما ابتعدت عنهما قليلا قال كلمات
قال لى كما كان ظاهر - لكن حقيقى حسيت ان هذه الكلمات خرجت منه ليكتمل العمل وربما كانت محاولة منه ليستطيع بها احتواء الأحساس الجميل الذى فاض عنه عندما التقى بهذا التمثال - اه بتقول قال ايه ؟
قال
انت عرفة انى كاتب قصيدة اسمها "برد" بقول فيها

ف برد الظلم بنشوفه
بيتكلفت ف توب خوفه

واجده يتحرك حركة انسيابها لا تعنى الا انه في حالة حوار ساخن وشيق مع العمل ويصمت ويشير الى اصابع التمثال التى تحاول بكل ما لديها من امكانيات ان تغطى ما تصل اليه من هذا الجسد النحيل ثم يقول

ويحني القهر فى قامته
ف يتعكز على صمته

ويشير بأصابعه الى قامة التمثال المنحنية التى تعبر عن حالة الأنكماش وركون اجزاء التمثال الى بعضها هربا من البرد ايا كان نوعه اخذ يتكلم هذا الأنسان الجميل وانا اسرح...... لقد وجدت انى اقف امام حالة فنية فريدة - مش انا طبعا - حالة التقا فيها فنان وشاعر جميل اسمه أحمد الحضري بعمل رأى فيه حالة التواصل التى بها يتأكد الفنان من ان ما يصف حادث وان ما يحاكيه ملموس متجسد
بمعنى انى اكتشفت ان العمل الفنى ممكن يكون المرأة التى تعكس عمل اخر
أحمد الحضرى هذا المبدع وقف امام هذا التمثال يتأمل هذا الإنعكاس
هذه الحالة التى حقيقى كل ما افتكرها ادرك ان الله مع كل نعمه الكثيرة جدا على اكرمنى بأن انال الإحساس بهذه اللحظة التى اقف فيها امام هذه الحالة لأرصدها واحللها واختزنها دون غيرى فى ذاكرتى
حقيقى هذه اللحظة تثير داخلي الكثير من الخيال والأفكار والأحلام
اجد ان هذه اللحظة تسرى داخل عقلى فتحرك داخله كل ما قد هدء وسكن
ولو كان لى ان اقيم هذه الحالة كما فعل د. جمال السجينى من قبل لسلكت نفس الطريق وأعطيت لهذه الحالة %100

حقيقى شكرا يا أحمد
كل سنة وانت طيب وفى رضى من الله وخير عظيم يا مغمور ويا انسان
الصورة لتمثال الاتزان للوشاحى
والى كانت بداية كلامى مع الحضري عن برد امامه

26 comments:

أحمد ع. الحضري said...

حقًا لا أدري ماذا أقول يا فريدة ... فقط أشكرك ...
وكل عام وأنت بخير
:)

إبـراهيم ... said...

الله عليكي يا فـريـدة ..... جميل جدًا جدًا ... حقيقي


دمت بهذا الإحساس و الجمال والروعة ....


وكل سنـة وأنتا شاااعر يا حضري بيه

رضوى داود said...

الله عليكم انتم الاتنين
مش ممكن كده ايه المتعه دي
بصراحه بحسدكم
ان الواحد يحس بالجمال اللي كنتي بتتكلمي عنه في البوست اللي فات و كمان مش بس كده لاء يلاقي حد يشاركه الاحساس ده دي نعمه كبيرة ربنا يكرمكوا يا رب بجد بجد اسعدتوني
و كل سنه و شاعرنا الكبير بالف خير

فريدة... said...

كل سنة وانت بكل خير يا أحمد ياااااحضري
يعنى انا الى اقول ايه؟
ربنا يكرمك قوى بحق ما تحدثه فى حياة كل ممن ه حولك من احساس وروعة

شكرا يا أحمد

فريدة... said...

ابراهيم
يااااااا دي النور ياااااااا دي النور
على راى العدوى

ازيك يا مغمور
حقيقي منورة

وعلى طول واحشنى

فريدة... said...

اميرة الجميلة قلتلك قبل كده انت جميلة وحقيقي انت جميلة
ثم هنقول ايه؟
دى الحضري يااااااااولاد يعنى مهما قلنا مش هنوفيه شيء مما يزودنا به من احساس وخلق دائم
جزك ربى عنى كل خير

وارجع وقول انى احسبك على خير ولا ازكى على الله احد يا احمد

بحلم said...

مش حقولك تاني قشعرتيني يا فريدة، لأني قشعرت من كلامك دة قبل كدة
بس انهاردة افتكرت قشعريرتي فقشعرت
كل سنة وهو طيب وشاعر وجميل
وكل سنة وانتي فريدة

محمد العدوي said...

طيب وعلى ذكر البرد ( فحري بنا )أو حري بي وأنا في أبرد حتة في مصر ( قنا ) أن اقول للحضري كل عام انت بألف خير ..

وأقول للست الفنان يادي النور يادي النور .. دا انا دعيت عليك دعا . بعد الكلام الجميل داعن التمثال والفنان والشاعر .. وأنا هنا عاوز اشوف التمثال بقى . أسيب قنا يعني وآجي متحف الفن المصري الحديث ..


كل الود يا فريدة..

فريدة... said...

رنا يكرمك يهناء حقيقي
وحقيقي فى حاجات واحاسيس مهما تتوصف ما بتتوفاش بكل ما فيها من جميل لاصحبها
ومهما حكيت مس هوصف الاحساس والوقف
ومهما كررت عمرى ما هشوف الموقف ده زى ما هو

ربنا يكرمكم جميعا

فريدة... said...

شرفنا بس فى مصر ومن عينى يا دكتور
بس انت اعملها لكن مش الاسبوع القامد اختك هناك فين ؟
ما بين عندكم وعندهم انت فاهمنى صح؟

ربنا يكرمك ويخفف عنك برد قنا شوية
وحقيقي سعيدة بمرورك

فريدة... said...

بالمنسبة انا هناك الى هى هنااااك من الامس

faisal said...
This comment has been removed by the author.
faisal said...

مش عارف ليه أنا بقه ربطت بين الحدوتة اﻷولى والحدوتة الثانية والـ٣ أبيات الرائعة الموجودة تحت اسمك.. أيوه هما بتوع احمد بخيت..
تخيليها كده :)
دام لنا قلمك...

فريدة... said...

الله عيلك يا احمد
حقيقي الله
هو ده الجميل
الجميل فى كل شيء
مع اختلاف الدرجات والمستويات بين كل جميل وخاصتا لما الجميل الى فى الابيات يكون هو الاشمل والاكمل وكل جميل بعده هو شيء واخد منه اقل القليل
ولكن تصور ان اقل القليل هذا فى اى شيء لديه القدرة على ان يغرقنا فى بحر على الامواج من الاحساس

فتكون اجابتك عندما تسأل
فما تشاءُ الآنَ
هى
الآن لستُ أَشاءْ

حقيقي الحمد لله الذى وهبنا كل جمال وكل احساس

وحقيقي شكرا يا احمد

باسم المليجي said...

أول هام كل سنة وأنت طيب يا حضري مع إنها متأخرة، معلش فرق توقيت

تاني هام: الرسالة دي بالذات من أجمل الرسايل اللي قريتها في حياتي ومش ناسي من ساعة ما قريتها أول مرة

وهي وكام رسالة لفريدة خلوني مقتنع تماما إنها كاتبة ومخبية علينا

أنا فاكر شكل التمثال اللي بتتكلمي عليه مش فاكر شفته فين بس مش هو اللي مع البوست
يا ترى صورته فين؟

faisal said...

أشكرك بشدة أيتها العزيزة..
آه
على فكرة.. الطفل البريء محمد طلبة رضوان دخل رسميا عالم المدونين..
رابط مدونته موجود في مدونتي (!!!) لأن انا اللي عملتها له..
http://fa7maya.blogspot.com
عايزكم تنتشروا في المكان كله
ما تسيبوش كرسي الا لما تقعدوا عليه.. :)

فريدة... said...

باسم
اولا منورنا
ثانيا هعديها حكاية كاتبة والكلام ده انت عارف
كلك ذوق وعرفة انك مش بتجاملنى
ثالثا بحثت بكل الطرق عن صورة للتمثال حتى على موقع المتحف نفسه لكن للاسف لم افلح لكن عموما فى حل انى اصورها من المتحف وان شاء الله ده يحصل قريبا

ربنا يكرمك يا مبدع

فريدة... said...

كنت متوقعة يا فنان انك تكون مدون يمكن كنت متأكدة كمان سعيدة بهذا جدا وشكرا انك عرفتنى بمدونتك يااااااااااافنان
ربنا يكرمك
ومبروك علينا طلبه الشاعر والكاتب والمدون الانسان

Unknown said...

مدونة جميلة بها موضوعات تستحق القراءة أعجبنى جدا التمثال لأنه يتفق قليلا مع أسلوبى... على فكرة أنا فنانة تشكيلية ده المفروض يعنى خريجة تربية فنية

كنت أحب أسأل عن الجماعة الأدبية بتاعتكوا بالنسبة للى بيكتبوا سيناريو ممكن تكونوا قناة شرعية ليه يعنى ممكن يلاقى فرصة توصل بيها أعماله من غير تنازلات و الكلام الى أنتوا عارفينه ده ؟

فريدة... said...

عاليا
اولا اسمك جميل
ثانيا احنا اقارب لاننا اولاد كليات فنون زى بعض بس انا تطبيقية يا فندم
ثالثا بالنسبة للسيناريو
احنا عندنا ناس مهتمة بهذا الموضوع وبنحاول مع بعض نوصل لمثل تلك القنوات الى اتكلمتى عنها
بالاضافة الى تعاون المهتمين منا بالسيناريو على تنمية ادواتهم
بعمل ورشة للسيناريو على الجروب الخاص بنا او فى المستقبل القريب بأقامة ورشة فعليه للسيناريو فى المكتبة

ياااااااااارب اكون قلت لك ما يفيد

سعيدة حقا بمرورك وشكرا لذوقك

Unknown said...

الى محبى الفنان الجامد أوى و الأنسان الرائع أوى خالد الصاوى شاركوا مدونة عندليبيات تدعوكم لحضور لحفلها الذى تقيمه بمناسبة مرور عام على مدونة خلود... قيه تورتة ماتخفوش

انحلت سيور العربه وسقط المهر من الاعياء said...

فريده اسف للتاخر فى الاتيا ن هنا

اسف بجد عذرا
قريت البوست وانا من غير المهتمين ولمن اعجبنى هذا التعبير الخر افى
ويحني القهر فى قامته
ف يتعكز على صمته
روعه بشكل جعلنى مرتعشا

تحيا تى

وليد خطاب said...

فريدة .. انتي نمتي ع البوست ده ولا ايه؟
مستني جديد
وش منتظر وباين عليه علامات الانتظار المتململ (حلوة المتململ دي

فريدة... said...

الجحيم هو الحقيقة او المجد للشيطان معبود الرياح
سعيدة حقا بمرورك ده كلام جد مش هزار
ثانيا شكرا يا حضري لان بيتين بس من ابيات قصيدتك برد اثارت هذا الزائر المحترم
وهنقول ايه ده الحضري يا رجاله شاعر حقيقي وفنان

سعيدة بمرورك ويارب يتكرر

فريدة... said...

عندى كلام كثير تقريبا لكن مزنوقة فى الاخت المحترمة الرسالة
سامحنى يا مغمور يا عزيز

ده انا لسة كمان راجعة من المعسكر الى عملته لنفسي من ثلاثة ايام حقيقي استفدت منه ومحتاجة امده اكثر المرة القادمة وشكلها مش بعيدة
هتقلى وانا مالى مع انى عرفة انك يا مغمور مش هتقول كده لكن فى اولويات زى ما ابراهيم العزيز كان لسه بيقول فى بوسته الاخير


حقيقي بداخلى كلااااام كثير ومش عرفة لسة هيطلع ازى ولا امتي ولا يمكن مايطلعش خالص

مروة said...

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=476275312430214&set=a.413760128681733.85476.198097576914657&type=1&theater